Groep 1/2

Thema ziek zijn groep 1-2

Op 23 maart kwam een moeder vertellen over haar werk. Zij werkt namelijk als verpleegster/zuster in het ziekenhuis. Ze heeft ons veel vertelt over wat er allemaal gebeurd als je een keer geopereerd moet worden of als je een nachtje in het ziekenhuis moet blijven slapen. We hebben ook veel materiaal kunnen bekijken, zoals een mondkapje, handschoenen, een muts, gips en de plakkers die je hartslag meten. De kinderen konden ook vertellen welke ervaringen zij zelf al hadden opgedaan in het ziekenhuis.

Op 29 maart zijn we naar de apotheek geweest. We mochten daar zelfs achter de balie kijken. Er viel ontzettend veel te ontdekken. Er zijn veel lades met medicijnen en op de medicijnen worden stickers geplakt. Dat is heel handig, want dan kan je zien voor wie het is en hoeveel je ervan moet gebruiken. De mevrouw van de apotheek heeft ons ook laten zien hoe medicijnen gemaakt worden. Weten jullie hoe zalf in de tube komt? En poeder in een capsule? Wij wel! Vraag het ons maar eens!

Op 4 april kwam dokter Dupuis bij ons langs. We hebben de bloeddruk gemeten bij Ramón, geluisterd naar de hartslag van Zuzanna, geluisterd naar de longen van Iva en een verbandje om de arm van Brent gedaan. De dokter had een bijzondere stethoscoop bij zich, zodat je met z’n tweeën kon luisteren! Ook hebben we gezien wat er allemaal in zijn grote dokterstas zit.

Op 11 april heeft er nog een moeder verteld over haar werk. Zij is namelijk tandartsassistente. Wat hebben we een hoop gezien en geleerd! Bijna alle kinderen wilden wel graag even op de stoel komen liggen bij deze bekende tandartsassistente. Alle kinderen kunnen thuis extra goed poetsen door het leuke pakketje dat de kinderen mee naar huis hebben gekregen.

 

Op maandagmiddag 3 en dinsdagmiddag 4 oktober konden de leerlingen groepsoverstijgend werken.
De leerlingen van groep 1/tm 4 hebben zelf gekozen welke activiteit zij deze twee middagen wilden doen. Zij konden kiezen uit het maken van een mummie door hun eigen lichaam om te trekken, het maken van een memorie met plaatjes over Egypte en het maken van 4 piramides met verschillende materialen. Daarna hoorden de kinderen in welke klas de activiteit gedaan werd.

Thema Herfst

?Natuurlijk werken we ook dit jaar weer over de herfst. Dit jaar staat het boek 'de speurtocht' centraal. We hebben in de klas een mindmap gemaakt over het boek, zodat we weten over wie het verhaal gaat, waar het verhaal zich afspeelt, welke problemen (probleem) er zijn en hoe het opgelost (oplossing) wordt. Ook spelen we het verhaal na in de huishoek en hebben de kinderen een ketting om met de foto van het personage dat ze spelen. Maar er gebeurde zo veel in het boek.... dat we ook een circuit hebben gedaan om alles eens wat beter te onderzoeken:

Eekhoorn gebruikt een vergrootglas om beter te kunnen zien wat er bij zijn holletje ligt. Eekhoorn wil goed bekijken hoe de haar die er ligt eruit ziet om zo uit te zoeken wie telkens iets van zijn voorraad eikels en kastanjes meeneemt. 

Muis legt aan Eekhoorn uit waar Uil woont. Hij geeft een beschrijving van de route die Eekhoorn moet lopen.

Eekhoorn ziet dat er dieren lopen. Hij kan ze niet zo goed zien, maar kan Haas tocht herkennen aan zijn lange oren. 

Eekhoorn volgt het spoort van de voetafdrukken met 5 tenen. Tot twee keer tot houdt het spoor op. De eerste keer vindt Eekhoorn een eikel. De tweede keer hangen de apen boven hem in de boom. 

De apen willen spelletjes spelen met de eikels en de kastanjes. De apen proberen stapels blikken om te gooien met kastanjes en eikels. De apen hebben ook eikels in potjes gegooid.

Eekhoorn heeft een rode knoop gevonden. Hij denkt dat de knoop van het dier is dat zijn kastanjes en eikels heeft meegenomen. Eekhoorn gaat op zoek naar het dier met ronde rode knopen.

Thema 'De was'

Dit schooljaar zijn we begonnen met het thema; Wij doen de was.
Het was buiten schitterend weer en de was werd snel droog!
In de huishoek blijft het vaak bij het net doen alsof. Maar buiten kon de echte was gedaan worden! Net zoals in het boek ‘Kleine ezel en het boebeest’ was er wasgoed door de wind van de waslijn en de wasrekken af gewaaid. Wellicht had de juf hier een klein aandeel in na schooltijd, maar zo konden de kinderen de dag erna weer heerlijk aan de slag met het water tijdens de warme eerste schooldagen.

Verbouwing JF Kennedy

In de school is er een hoop veranderd in de zomervakantie. Onze klas is ook geverfd en we hebben geen vloerbedekking meer op de grond. Daarom spelen wij nu op matten.

Schoolreis de Efteling

En toen was het al tijd voor schoolreis!!! Met z'n allen naar de Efteling. De kinderen hadden er veel zin in. We hebben prachtige dingen gezien. We zijn ook in paddenstoelen geweest in het sprookjesbos. Maar die vijvers midden in het park, waren toch ook leuk :) Wist u, dat zelfs in het sprookjesbos, de was gedaan moet worden!? Kijk voor meer foto's ook het fotoalbum over de schoolreis.

Thema Egypte in groep 1-2

Tijdens het schoolbrede thema Egypte, hebben wij visite in de klas gehad. Van een echte museumjuf!